Egyedi szoftverfejlesztés garanciával? - tények és tévhitek
Mit is jelent ebben az iparágban a garancia, jótállás, szavatosság?

 Egyedi szoftverfejlesztés garanciával? - tények és tévhitek

Mit is jelent ebben az iparágban a garancia, jótállás, szavatosság? Ebben a bejegyzésben röviden választ adok erre a kérdésre és leírom ennek megfelelően mi hogyan működünk.

Kis jogászkodással kezdek: a garancia (a bankgarancia kivételével) a polgári jogban nem létező kategória. Amit a köznyelv garancia alatt ért, azt a polgári jog a hibás teljesítés körében (kellék)szavatosság illetve jótállás címen tárgyalja. Mindkét jogintézmény alapja az a törvényes kötelezettség, ami szerint a szolgáltatónak a szolgáltatás tárgyát úgy kell szolgáltatnia, hogy az a teljesítés időpontjában megfeleljen a jogszabályban és a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Arra az esetre, ha ez nem így történik, a Ptk. a szavatosság és jótállás körében tárgyalja a felek jogait és kötelezettségeit, a bizonyítási terhet annak kapcsán, hogy a teljesítést követően észlelt hiba a teljesítéskor is fennállt-e, valamint az elévülési és egyéb határidőket.

Az alapvető különbség a két jogintézmény között, hogy amíg a szavatosság törvényes kötelezettségeket ír elő a hibás teljesítésre , addig  jótállás körében – fő szabály szerint – a szolgáltató által önként vállalt kötelezettségekről van szó.

  Jótállás esetén a jótállást „vállaló” szolgáltató határozza meg, hogy milyen kötelezettségeket vállal a hibás teljesítése esetére. Ezek értelemszerűen a szavatossághoz képest vállalt többletkötelezettségeket jelentenek, mivel – ahogy azt az előbb kifejtettük – a szavatossági kötelezettségek törvény alapján eleve fennállnak.

A jótállási idő tehát lehet hosszabb, de azt többé kevésbé a Szállító dönti el, nem feltétlen kötelező. Többé kevésbé. Terméktől függően ugyanis egy -kettő vagy akár hároméves jótállási időszakra is kötelezhetik a jogszabályok az eladókat. Erre a témára nem térnék ki külön, mert rövid bejegyzést ígértem.

A kötelező jótállásról szóló rendelet hatálya alá nem tartozik a szoftverfejlesztés, azonban a fejlesztő vállalat dönthet úgy, hogy vállal ilyet. Ennek díját általában beleépítik az eladási árpolitikájukba, így a vevő ezt „nem érzi” külön megterhelőnek. Külön kiemelném, hogy rengeteg extra szolgáltatást szoktak kínálni a fejlesztő vállalkozások a „termék karbantartására”, esetleges "verziókövetésére", azonban ez nem keverendő össze a jótállással, amit „ingyen” adnak, már csak azért sem, mert ezek a körülményekben a teljesítést követően beállt változások lekövetésére hivatottak, amelyek értelemszerűen nincsenek összefüggésben a teljesítés hibás vagy hibátlan voltával. Ezen szolgáltatások árát általában az értékesített fejlesztés értékéhez kötik és valamilyen folyamatos szolgáltatásként kínálják: pl verziókövetés, szoftverkövetés, terméktámogatás, stb.

Mi védi mégis a szoftver vásárlóját amennyiben nincs kötelező jótállás? A szavatosság. Ez kifejezetten az elkészült, átadott egyedi fejlesztésről szól. Ez a törvényi kötelezettség azt jelenti, hogy az elkészült fejlesztés az átadáskor tökéletesen működik, hiba nélkül fut és nem romlik el. Fontos, hogy a szoftverek király jellemzője, hogy nem kopnak el. Azaz amennyiben ugyanabban a környezetben ugyanúgy használod akkor nem fog tudni „elromlani”. Azért ez megnyugtató. 

Szavatosság körében – amennyiben a teljesített termék vagy szolgáltatás hibás – a megrendelő jogosult választása szerint:

árleszállítást kérni

kijavítást vagy kicserélést kérni

a szerződéstől elállni

E jogain túl követelheti a megrendelő a kárainak megtérítését a szerződésszegéssel okozott kár megtérítésének szabályai szerint. A jogosult szavatossági igénye a teljesítéstől számított 1 év (fogyasztói szerződés esetében: 2 év) után évül el, azaz e határidőn belül lehet szavatossági igényt érvényesíteni azzal, hogy az ilyen határidőben történt igényérvényesítés esetén is a megrendelőnek kell bizonyítani (kivéve a fogyasztói szerződést), hogy a teljesítés hibás volt, azaz a teljesítést követően észlelt hiba illetve annak oka a teljesítéskor is fennállt. Ezért rettentően fontos, hogy a megvásárolt egyedi fejlesztést minden esetben alapos teszteléssel kezdje a felhasználó: ugyanis az ilyenkor felmerülő és jelzett hibákat a szállítónak kötelessége javítani.

A mi csapatunk rengeteg egyedi Odoo modult fejleszt. Év eleje óta különösen odafigyelünk a fejlesztéseink minőségére, a vállalt határidők betartására. Sajnos extra jótállást a fejlesztett termék jellegére tekintettel nem tudunk vállalni, továbbá probléma lehet, hogy az Odoo SH platformja általi heti Odoo frissítések következtében egyes fejlesztéseinkben működési zavar léphet fel. Az Odoo azonban erre is kitalált egy megoldást (figyelj, most jön a folyamatos extra szolgáltatás): maintenance díj. Ez magában foglalja a támogatást, a frissítést és a hibajavításokat. Az ára fix: 16 EUR/100 kódsor. Az Odoo részére fizetendő ez is, mert „Ő” garantálja ezt is, nem a kis magyar fejlesztő csapat. Azaz, ha mi nem csináljuk meg, akkor az Odoo elvégzi az ügyfél részére.

Két fontos tanácsot adnék a témában:

  • átvételkor tesztelj alaposan, jelezd az esetleges hibákat

  • amikor szoftver fejlesztésbe kezdesz, akkor ne csupán a kezdeti költségekkel kalkulálj, hanem számolj a felmerülő folyamatos díjakkal is.

Fogadd meg és boldog szoftver (fel)használó leszel!  

ha kérdésed van, FOGLALJ IDŐPONTOT ITT !

Odoo modult szeretnél? Beszéljünk róla!

Amennyiben egyedi Odoo 

modul fejlesztésén 

gondolkodsz, 

javaslom beszéljük át 

a lehetőségeidet.

Ismerd meg a könyvelési modult!
Áttérés papírról digitális működésre!